Home » Dietetyka » Negatywne skutki diety ketogenicznej

dieta ketogeniczna

Negatywne skutki diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, na zdrowych wysokiej jakości produktach potrafi przynieść wiele korzyści dla naszego organizmu, jeśli do tego zainwestujemy w odpowiednie suplementy, minerały, nie powinna w żadnym stopniu przynieść negatywnych skutków.

Jednak pierwsze przez co musimy przejść to okres adaptacji który jest stosunkowo ciężki i obciążający nasz układ pokarmowy i mózg.

W okresie adaptacji mogą wystąpić takie negatywne skutki jak:

  • osłabienie układu odpornościowego (keto grypa / keto flu)
  • osłabienie koncentracji
  • ospałość
  • zawroty głowy
  • rozwolnienie lub zatwardzenie
  • wymioty
  • wahania nastroju
  • brak apetytu
  • spadek libido
  • bezsenność
  • nieświeży oddech, którego nie można się pozbyć
  • odwodnienie
  • często oddawanie moczu

Większość z tych negatywnych skutków jest powiązana z brakiem cukrów, glukozy oraz tym że potrafimy optymalnie wykorzystać dużej ilości tłuszczu. Nasz organizm oczekuje węglowodanów, a dostaje tłuszcz, musi się nauczyć z niego korzystać. Musi zacząć produkować ketony, a także zacząć je wykorzystywać.

Niestety nasz organizm aby pozyskiwać w pełni energię z tłuszczów, zamiast z węglowodanów musi się przestawić, musi zmienić sie flora bakteryjna. Okres adaptacji może trwać od kilku dni do kilku tygodni. A w moim wypadku na początku czułem się świetnie, poźniej miałem „zjazd”. Dosłownie nie potrafiłem wstać rano z łóżka, totalny brak energii, depresja. Do tego ten nieświeży oddech. Brak koncentracji do tego stopnia, że żona się pytała czy coś piłem, nie potrafiłem się skupić na więcej niż jednej rzeczy.

Trwało to ok dwóch tygodni i byłem bliski zerwania z ketozą jednak, pojawienie się nieświeżego oddechu świadczy o czymś pozytywnym. Twój ogranizm zaczyna produkować ketony, natomiast jeszcze nie zaczyna ich przyswajać, przez co wydalanie następuje wraz z oddechem.

Po przejściu adaptacji czujesz się jak młody bóg, kiedy te wszystkie negatywne cechy mijają pozostają same plusy :).

Jeżeli złe samopoczucie nie przechodzi przez dłuższy czas powinieneś się przebadać, jeśli Twój organizm nie potrafi się dostosować lub przejść procesu adaptacji ta dieta może nie być przeznaczona dla Ciebie. Jeśli masz wątpliwości lub schorzenia, przez które nie jesteś pewien że dana dieta nie wyrządzi Ci krzywdy powinieneś skonsultować się ze swoim lekarzem. Jest wiele chorób na które dieta ketogeniczna działa w pozytywny sposób ale także są choroby, co do których jest niewskazana.

W ogóle jestem zdania, że należy zbadać się pod kątem cholesterolu, najlepiej zrobić ogóle badania krwi, zarówno przed rozpoczęciem diety, jak i w trakcie jej trwania. Ponieważ dieta ma nam pomóc w życiu, a nie je skrócić.

Skutki diety ketogenicznej nie dotykają tylko nas, ale także naszego otoczenia. Niestety ale musimy zmienić nasze nawyki, nasze przyzwyczajenia. Zawartość naszej lodówki także musimy zmienić. Nie możemy jeść węglowodanów, dlatego nie zjemy chleba, ziemniaków, ryżu, makaronu, słodyczy. Nie wypijemy także alkoholu. O ile domowników można szybko nauczyć nowych zwyczajów żywieniowych o tyle, nie chcę mówić jak wygląda wizyta u znajomych, gdzie trzeba za każdym razem tłumaczyć dlaczego nie jesz tego, tamtego też nie, nie pijesz alkoholu. Samo przyznanie się, do tego że jest się na jakiejś diecie powoduje, że musisz tłumaczyć na czym ona polega. Ludzie traktują Cię jak jakiego weganina albo wegana. Część ludzi nie daje wiary w magiczne właściwości tłuszczu. I wtedy zaczyna się zbędna dyskusja i filozofowanie.

Kolejnym negatywnym aspektem diety jest jej koszt. Niestety, ale zdrowe oleje, tłuszcze kosztują. Tani tłuszcz w produktach przetworzonych niestety nie jest wskazany w okresie długofalowym. Olej kokosowy, lniany, orzechy (np. makadamia), masło klarowane, duże ilości jajek, mąka migdałowa nie należą do produktów tanich. Niestety ale węglowodany i cukier wypadają cenowo dużo korzystniej.

Dobra dosyć narzekania, jeśli o jakimś negatywnym skutku diety ketogenicznej zapomiałem to napisz w komentarzu, podziel się swoimi wrażeniami.

Tagi: , ,


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.