Home » Dietetyka » Wpływ diety ketogenicznej na mięśnie

Wpływ diety ketogenicznej na mięśnie

Dieta ketogeniczna nie jest jakąś nowością badania nad nią zaczęto prowadzić na początku 20 wieku, już wtedy wiedziano, że zredukowanie węglowodanów do minimum i zastąpienie ich tłuszczami ma korzystne działanie w niektórych schorzeniach (np. padaczki), nie jest oczywiście jakimś cudownym lekarstwem jednak jest udowodnione naukowo, że wspomaga proces leczenia niektórych chorób.

Stan ketozy niewątpliwie też wpływa korzystnie na spalanie tkanki tłuszczowej, a dieta ketogeniczna jest niewątpliwie sprawdzoną i powszechnie stosowaną metodą redukcji stosowaną nie tylko w kulturystyce, ale także w innych sportach. Jeśli chodzi o spalanie tłuszczu jest to skuteczna i szybka metoda. A jak wygląda sprawa z mięśniami, ich budowaniem i utratą podczas redukcji na diecie ketogenicznej?

Na samym początku diety ketogenicznej tracimy wodę z organizmu oraz cały glikogen, dlatego nasze mięśnie wydają się mniejsze, bardziej płaskie. Niestety ale masa mięśniowa idzie w dół razem z tłuszczem, do momentu w którym organizm pozbędzie się niemal do zera wody i glikogenu, który ją trzyma. W tym okresie następuj znacząca i najszybsza utrata wagi. Oczywiście tracimy masę wody i można powiedzieć że nasze mięśnie były nabite wodą, dzięki temu otrzymujemy suchy mięsień. Jednak obwód mięśnia i jego waga zmniejsza się.

Podczas ketozy nie wydziela się insulina lub jej wyrzuty zostają zminimalizowane, jeśli chodzi o nasze samopoczucie jest to zaleta, jednak nie jeśli chodzi o budowę mięśni. Ponieważ insulina to jeden z najbardziej anabolicznych hormonów, odgrywający istotną rolę w procesie budowy mięśni, odpowiada za transport glukozy i aminokwasów do komórek, kiedy jej brakuje proces regeneracji po treningu może nie przebiegać prawidłowo.

Dodatkowo jeśli kierować się badaniami Journal of Applied Physiology stały i długotrwały niedobór glikogenu zaburza hipertrofię mięśni oraz ogólny rozrost tkanek. Następuje zaburzenie i zachwianie procesów wszystkich anabolicznych w organizmie.

Brak wspomnianego wcześniej glikogenu w mięśniach u niektórych osób może spowodować ograniczoną wydolność podczas treningu, co może wpłynąć negatywnie na jego efektywność i zarazem na budowanie masy mięśniowej.

Dieta ketogeniczna wywiera niewątpliwie ogromny wpływ na nasz organizm w szczególności na gospodarkę hormonalną i energetyczną. Zachodzące procesy przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej i pozwalają ją zredukować do bardzo niskiego poziomu, jednak jeśli chodzi o budowę mięśni oraz ich siły, może nastąpić zahamowanie przyrostów, a nawet spadek formy i utrata tkanki mięśiowej.

Tagi: ,


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.